dijous, 13 de novembre del 2008

Un complement docent

La presència de les noves tecnologies ofereix una nova alternativa a la docència orientada a la interactivitat, la col·laboració i la motivació. Les plataformes d'aprenentatge virtuals són eines molt útils que faciliten les tasques al professor i a l'estudiant. L'evolució d'aquestes aplicacions, que gestionen continguts educatius, ha complementat amb el desenvolupament de la tecnologia el que ha millorat les seves utilitats i avantatges.

Una de les dificultats més importants amb les quals es troben, tant els docents com les institucions educatives, és la recerca d'un programari d'ensenyament que sigui senzill, barat i sòlid, que utilitzin de manera comuna un nombre d'usuaris important, l'aprenentatge dels quals sigui ràpid per a assolir una col·laboració pedagògica adequada.
Els programes de codi lliure són, sens dubte, els més apropiats ja que la seva pròpia estructura i les seves qualitats potencien la investigació i el desenvolupament dels mateixos, gràcies a una gran comunitat de desenvolupadors que treballen per a integrar més funcionalitats. A més el seu cost zero és un al·licient més per a la seva aplicació.
L'entorn Moodle és una de les moltes aplicacions virtuals, de codi lliure, que constitueix una alternativa en l'àmbit de l'aprenentatge virtual i que fomenta l'aprenentatge colaborativo. Aquesta utilitat complementa l'ensenyament presencial amb la virtual fomentant la qualitat de l'ensenyament, característica essencial per l'Espai Europeu d'Educació Superior. Per tant, el futur de l'educació es troba en la combinació d'ambdós tipus de metodologies pedagògiques.